کتابخانه دیجیتال شهرداری اصفهان
بازدیدکنندگان:

کل بازدیدکنندگان: نفر
بازدیدکنندگان امروز: نفر
منابع:

کل منابع : جلد
کتاب عربی : جلد
کتاب فارسی : > جلد
کتاب اصفهان شناسی : جلد
مقالات :جلد
اعضا و کاربران:

کل اعضا : نفر
اعضا فعال : نفر

کاربران برخط : نفر
عضو شدگان امروز : نفر


آرموک در حوزه علم اطلاعات متولد شد

«گروه آموزشی آرموک» به عنوان یک موسسه آموزشی در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی با هدف توسعه و گسترش آموزش های میان رشته ای در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی برای کتابداران، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی کرده است. 

کتابداران و حرفه مندان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی به عنوان یکی از اقشار حائز اهمیت در چرخه آموزش و پژوهش کشور همواره به رشد و تعالی دانش حرفه ای خود اندیشیده اند و در جهت رشد و توسعه آن تلاش کرده اند؛ چرا که سالهاست بر این باور هستند که افزایش سطح معلومات و دانش و آگاهی های آنان با افزایش توانمندی پژوهشگران و استفاده از روش های روزآمد و کاربردی رابطه ای مستقیم دارد. بر این اساس «گروه آموزشی آرموک» به عنوان یک موسسه آموزشی در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی با هدف توسعه و گسترش آموزش های میان رشته ای در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی  برای کتابداران، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی کرده است. 

 به همین منظور خبرنگار لیزنا، گفتگویی را با سید ابراهیم عمرانی، مشاور ارشد گروه آموزشی آرموک، انجام داده که در ذیل درج شده است:

 لیزنا: هدف شما از رفتن به طرف موسسه  آرشیو، موزه، کتابخانه (آرموک) چه بوده است؟

 عمرانی: دوستان حوزه علوم اطلاعات به خوبی می دانند که از سال 1997 به این سو تغییرات در حوزه ما آن قدر وسیع و سریع بوده که به نظر من در اکثریت گوشه و کنار حوزه فاصله بین کتابداری ایران با آنچه در دنیا می گذرد روز به روز بیشتر می شود. در این میان دانشگاهها تلاش می کنند که تا حد ممکن  از عمیق شدن شکاف جلوگیری کنند و مفاهیم و مهارتها و توانائیهای جدید را به حوزه درسی خود بکشانند  که در این موارد با محافظه کاری هایی هم روبرو بوده و هستیم ولی نباید از تلاشهای جدی برخی استادان مانند دکتر فتاحی تقدیر نکنیم، ولی دکتر فتاحی و دکتر فتاحی‌ها را باید تکثیر کرد و تعدادشان را به اندازه نیاز کشور رساند.

 لیزنا: گفتید محافظه کاریهایی هم هست. چه جور مشکلات و محافظه کاری هایی وجود دارد؟

 این محافظه کاری ها در درجه اول ناشی از نبود استاد در زمینه های  فنی است و اصرار گروه ها بر استفاده از استادان فعلی که فاقد مهارتهای فنی هستند، حال آنکه بسیاری از دروس جدید لزوما مهارتهای تازه می طلبد. نکته مهم دیگر هم مواد خام یا دانشجوی ماست که معمولا با انتخابهای زورکی و اتفاقی از قیف کنکور به رشته ما پرتاب می شوند که آمادگی درسهای فنی را به اندازه کافی ندارند و این فرصت بزرگی شده برای رشته های همجوار به ویژه رشته آی تی که فضاهای کاری ما را که فضاهایی کاملا مشترک هستند؛ بگیرند. من در بسیاری از سخنرانی ها و یادداشتهای خودم گفته ام، دانشجوی کتابداری امروز باید از یک متخصص IT یا همان فناوری اطلاعات، بیشتر IT بلد باشد.

 لیزنا: فکر می کنید که همه فارغ التحصیلان ما باید در حد دانشجوی IT (فناوری اطلاعات) مهارت داشته باشند؟

 عمرانی: خیر. همه نه. در حوزه هایی مانند کتابخانه های عمومی، آموزشگاهی، کودک  اگر ما مهارتهای عمومی سواد اطلاعاتی و سواد رسانه ای دانشجویان خود را تقویت کنیم کافی است و باید روی چیزهای دیگری تکیه کنیم که موضوع بحث ما نیست. لیکن در حوزه هایی مانند سازماندهی نوین و آماده بودن برای رفتن به طرف محیط وب معنایی، حتما فارغ التحصیلان ما باید از فارغ التحصیلان  فناوری اطلاعات (IT) ، بیشتر بلد باشند. این یک ضرورت است.

 لیزنا: در سالهای اخیر در دانشگاه ها در مورد مسایل سازماندهی نوین کارهای زیادی انجام شده، فکر نمی کنید که در این حوزه زیاد عقب نیستیم؟

 عمرانی: ببینید ما دانشجویان خوبی داریم که تازه در اواخر کارشناسی و دوره های تحصیلات تکمیلی استعدادهای آنها را شناسایی می کنیم ولی در دانشگاههای مختلف نداریم استادانی که خودشان توانایی گرفتن لاگ از سیستم و تبدیل آن به فرمتی که بتوان روی آن محاسباتمان را انجام دهیم داشته باشند، می توانم سوگند بخورم که در میان آنها که می شناسم 10 نفر نیستند که بتوانند یک فایل XML را از جایی بگیرند و با اعمال تغییرات در برنامه خودشان بریزند. در چهل سالی که مارک در دنیا داشت حرف اول را در جهان سازماندهی اطلاعات می زد تا روزی که گفتند مارک تمام شد و حالا بیائید فکر کنیم که داده های مارکی را به محیط جدید ببریم که داده هایمان از بین نروند، چند نفر می شناسید که غیر از تعاریف، کار جدی در محیط مارک انجام داده باشند. پروژه مارک ملی در کتابخانه ملی ایران و نصب برنامه رسا در این کتابخانه باعث شد که چند کتابدار با این فناوری در عمل و نه تعاریف آشنا شوند. و بتوانند در محیط مارک کار کنند، در آن تغییرات مورد نیاز را انجام دهند و  فهرستنویسی ماشینی به معنی واقعی را تجربه کنند و آموزش دهند.

 لیزنا: الآن کم نیستند کتابدارانی که در کتابخانه ها، وب سایتها را خودشان اداره می کنند. قبول ندارید؟

 عمرانی: این همکاران باعث خوشحالی و حتی افتخار بنده هستند، دکتر فتاحی در سازماندهی، دکتر جمالی و دکتر سعید اسدی در حوزه های کاربر شناسی و علم سنجی، دکتر طاهری در حوزه سازماندهی، داریوش علیمحمدی گرامی، ملیحه درخوش در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در حوزه سازماندهی ، آقای نعیم آبادی در کتابخانه مرکزی آستان قدس که وب سایت کتابخانه و بسیاری مسایل فناورانه این کتابخانه را می گرداند و تعدادی دیگر از استادان و  فرزندان خوب ما توانائیهای بسیار خوبی در کار و تدریس این مفاهیم دارند، ولی بپذیرید که تعدادشان به نسبت تعداد کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی خیلی کم است. چند نفر داریم که بتوانند یک نرم افزار منبع باز را بگیرند و برای کتابخانه خودشان بومی کنند؟ یا یک منبع باز بگیرند و واسپارگاه کتابخانه یا وزارتخانه خود را با آن بسازند؟ قبول کنید که خیلی کم داریم.

 لیزنا: شما الآن مدعی هستید که آرموک توان انتقال این دانش را به دانشجویان و فارغ التحصیلان دارد؟ واقعا ادعای بزرگی نیست؟

 عمرانی: خیر. چنین ادعایی نیست و این ادعا خیلی گزاف است. ما شاید بتوانیم قدمهای اول را برداریم. برخی مسائل دارد چنان با سرعت جلو می رود که من وقتی می شنوم باید بروم و از استادان فرنگی بپرسم یا صاف بروم دانشکده فنی و از دوستان آنجا بپرسم که مثلا جیسون (Json) که تازه آمده چیست و بفهمم که فناوری جدیدی است، شاید یکجوری بشود گفت ترکیب XML و جاوا اسکریپت که بعد از XML  یا ابزاری با قدرت XML و قابل استفاده تر برای عموم ایجاد شده است. و الآن در پروژه های IT ایران در یک جا می دانم که از آن استفاده شده و برنامه ای برای تولید تزاروس با آن نوشته شده و برنامه در شرف اتمام است. هر روز از این باغ میوه جدیدی می رسد که ما هنوز نمی شناسیم. پس ما توانایی حل  معضل را نداریم ولی شاید بتوانیم  چراغی در ابتدای راه روشن کنیم که همان ابتدای راه را نشان دهیم که از همان ابتدا بیراهه نروند. ما سعی می کنیم که نه بصورت کارگاه یک روزه، بلکه به صورت دوره های بلند چند ماهه مثلا  کار با HTML و XML را و حتما در دو دوره ساده و پیشرفته ارائه بدهیم و معلم این درس هم حتما رشته اش رایانه و فناروری اطلاعات باشد و کسی هم که می آید این دوره ها را بگذراند فقط به فکر مدرک نباشد.

  لیزنا: یعنی شما مدرک نمی دهید؟

 عمرانی: آرموک که سرنام «آرشیو، موزه، کتابخانه» است،  موسسه و شرکتی دانشگاهی است و در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی ثبت شده و مسلما مدارکش با تائید این دانشگاه  داده می شود. منظورم این بود که کسی باید سراغ ما بیاید که انگیزه  داشته باشد و بخواهد مهارتهایی برای ورود به بازار کار پیدا کند و حرفی برای گفتن داشته باشد و بتواند در عمل مشکلات کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها را حل کند. نیاید که فقط مدرک بگیرد و بخواهد جایی ارائه دهد. فعلا قرار این است که اگر از پس آزمونهای پایان دوره بر نیاید به دوره های بعد نخواهد رفت و مدرکی هم در کار نیست. اما روزگار را چه دیدید یک دفعه دیدید که ما هم پولدار شدیم و مثل همه پولدارها شروع کردیم به مدرک فروختن و کم فروشی و تخفیف دادن استانداردها و غیره. البته این را هم در نظر بگیرید این حرف من باعث نشود که سال دیگر این موقع به من بگوئید این همه فشار آوردید و کار کشیدید و حالا باز هم بچه ها کار گیر نیاورده اند. ما در کشوری زندگی می کنیم  که روابط می توانند هر چیز دیگری را تحت تاثیر قرار دهند. چنین تضمینی کمی سخت است.

 لیزنا: برنامه شروع بکار شما  چیست؟

 عمرانی: ما دو رشته برنامه را شروع می کنیم. یکی توانائیهای عمومی فناورانه و دیگری به طور اخص روز ابزارهای کار در وب معنایی که از XML شروع می کنیم ولی به عنوان مقدمه XML، می خواهیم HTML را هم ارائه کنیم که پیش نیاز تشخیص داده شده. البته نه فقط به عنوان پیش نیاز XML چون خودش هم در وب سایتها کارائیهای خودش را دارد. بعد با چند جلسه کار  برای شناختن URI  و چگونگی ساخت آن به سمت RDF  خواهیم رفت.

در ادامه به سمت زبانهاي OWL، OWL2، SPARQL، SWRL كه در وب معنايي از آنها استفاده مي شود، می رویم و پس از آن می خواهیم از بُعد IT و در حد دانشجویان IT به Ontology بپردازیم و RDA و  FRBR هم در این میان در زمان خود ارائه خواهند شد.

 لیزنا: پیام آخر برای علاقه مندان و افرادی که مایل به همکاری هستند چیست؟

 عمرانی در این جا و در درجه اول از همه استادان کتابداری و حوزه علوم اطلاعات که توان همکاری با ما را دارند دعوت به همکاری می کنیم. به علاوه از ایشان و سایر فارغ التحصیلان و دانشجویان خواهش می کنیم که اگر در فضای کاری خود به خلائی در حوزه آموزش علوم اطلاعات بر خورد می کنید که فکر می کنید در گروههای علم اطلاعات و دانش شناسی خیلی به آن توجه نمی شود و با آن سطحی بر خورد می کنند به ما اعلام کنند تا با استفاده از استادان شاخص حوزه این امکان را فراهم کنیم که دانشجویان و فارغ التحصیلان سایر گروهها هم بتوانند از دانش و مهارت و توانائیهای این استادان بهره ببرند.

گفتنی است علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره های آموزشی آرموک به آدرس armook.ir  مراجعه نمایند.




پرینت
تمام حقوق این اثر برای شرکت مهندسی ارتباطات پیام مشرق و نرم افزار کتابخانه 2.0 ثنا محفوظ می باشد.